Thursday, June 18, 2009

3 prinsip asas



Ini adalah sambungan post yang lep
as tp lebih specific pada diri aku la.

Dalam konteks seorang pelajar, dalam kesukaran menjawab soalan calculus, kita pasti dapat bersabar menjawab soalan calculus yang susah walaupun mengambil masa 2 jam untuk menjawab 3 soalan tapi x dapat juga jawapannya kan?.Tapi klu kita diuji dengan keselesaan, kebanyakan daripada kita lantas lemah, mundur x terdaya melawan ujian yang selemah itu, buktinya movie prison break telah menyebabkan kita x mengantuk dan telah mengainia jasad yang telah seharian memberi baktinya kepada kita kan.

Dalam sirah sendiri menceritakan bagaimana sahabat-sahabat yang begitu gagah berani dalam menghadapi jihad tapi tersungkur dengan harta duniawi dalam perang uhud. Aku pun x terlepas daripada cengkaman ujian ‘gadis’ ini. Aku ingat lagi ketika mana kesempitan yang aku rasai tika duit yang berada dalam tadahan talapak tangan yang kecil ini hanya berjumlah rm10 dan dalam bank rm18 tp tu pun x dapat dikluarkan melalui atm memaksa aku pada malam hari nya akan cuba berhitung, cukupkah dengan hanya rm10 dapat menanggung aku selama seminggu tampa memikirkan lepas minggu tu dengan ‘duit’ apa jasad ini perlu disara.

Tip-top tip-top, keadaan tidak mengizinkan, dalam msa x sampai setengah minggu duit kertas berwana merah itu menjadi biru sebanyak 3 keping. Mlamnya aku x dapat tidur memikirkan perkara ini, hati tiba2 menjadi runsing, malam dirasakan panjang untuk memujuk hati agar bersabar sehingga akhirnya aku dapat melelapkan mata. Selang beberapa hari kemudian, telefon tangan nokia kelabu yang terletak dalam poket seluar mengeluarkan musik berirama menandakan satu panggilan satu panggilan masuk pinta dijawab. Tertera nama mama tercinta, cepat2 aku angkat dan bertanya kabar. Alhamdulillah,... sungguh talian darah memang x putus walau dicincang, sattu kabar gembira buat hati aku di akhir perbualan itu "ma dah masukkan duit dalam bank tuh, wak belanja".. otak ini mula ligat memikirkan perkara yang patut bertama sekali buat dengan duit yang aku jangka boleh menyara diri di perantauan ni hingga akhir sem.

Hutang rakan2 yang selama ini tertunggak dilunasi, perbelanjaanku lancar sekali dah x perlu lagi bimbang akan soal kewangan. Benda yang sebelum ini memaksa aku pikir terlebih dulu nak beli ke x?, kini bagai sesenang buka paip air jer aku tempah@beli.

Perbelanjaan aku dah tak sejimat dulu, hari-hari berlalu makin terasa satu kesenangan, dalam doaku juga sudah semakin suram dengan syukur nikmat hartaNya yang sedikit ni. Malam-malamnya juga sudah tiada lagi perhitungan muhasabah perbelanjaan, hidupku kini semakin alpa dengan nikmat sedikit ini hingga terlupa bersyukur pada setiap masa seperti mana aku bersabar dan berdoa masa kesempitan dulu. Klu dulu, setiap kali perut berkata2, hati aku pujuk kata 'malam nanti kita makan'. Tapi kini klu perut belum lagi pinta diisi, sudah ada suapan pertama pinta laluan masuk.

Benarlah perkongsian kami pada malam itu, ujian kesenangan ini sungguh berat daripada ujian kesesakan.. ujian senang inilah membuatkan kita mudah leka, lalai dengan dunia sendiri yg kita rasa telah cukup sempurna, tp percayalh dunia itu yg menyebabkan kita rugi. Bak kata naqib, hidup ini cukup dengan 3 prinsip, ‘ sabar, usaha, syukur ’. Moga aku sentiasa menjadi orang ‘berprinsip 3’ ni yg sentiasa mengerti erti sabar ditimpa musibah, usaha kejar kemantapan, bersyukur atas lebihan rezeki..

3 comments:

Devara said...

wow my friend nice blog and u have good pics and upload much better pics, plz comment on my blog too
http://geninfoaboutcomp.blogspot.com

utrujah said...

eh, apsal tak leh baca ni? tulisan mano nih?

bany said...

x bleh baca ker, ha... ada tanda x baik la tu.. hehehe
x de saje.. mungkin prob kot, try skali lagi la...

Post a Comment

 


my classical honda © 2008. Design by: Pocket