Monday, June 29, 2009

panggilan kampung

detik waktu terus berjalan
berhias gelap dan terang
suka dan duka tangis dan tawa
tergores bagai lukisan
seribu mimpi berjuta sepi
hadir bagai teman sejati
di antara lelahnya jiwa
dalam resah dan air mata
kupersembahkan kepadaMu
yang terindah dalam hidupku
meski ku rapuh dalam langkah
dan tak setia kepadaMu
namun cinta dalam jiwa
hanyalah padaMu
maafkanlah bila hati
tak sempurna mencintaiMu
dalam dada kuharap hanya
diriMu yang bertahta
detik waktu terus berlalu
semua berakhir padaMu
artis : opick
lagu : rapuh



bila kampungku memanggil, sepatutnya aku merasa gembira kerna dapat menghirup udara segar, dapat berjalan menikmati pemandangan hutan sebenar setelah lama terperosok dikelilimgi hutan batu uni antarabangsa itu, tapi hampir saja masa chek out, satu kerisauan plak aku rasa...

ia lah, satu kerisauan apabila alam yg aku bina selama di bumi uni islamic ni bisa diranapkan oleh atmosfera lama aku..

aku bimbang panggilan kampung ini menyebabkan aku jdi hayut dek 'gilaan remaja' ...lahiriah insan.

aku teringat deh usrah terakhir aku, bila kita sendirianlah ujian yg sebenar bagi insan bergelar da'i.. disinilah tempat yg menjadi ukuran sejauh mana penguasaan ilmu yg di timba selama ini dipraktikkan atau tidak.

istiqomah atau x dalam amalan2 sunat kita time di kampus. benarlah kata naqib, biarlah sedikit amalan kita tp istiqomah adalah lbh baik daripada banyak tp x istiqomah

lebih2 lagi skarang dah masuk bulan rejab, bulan Allah yang begitu masyhur dengan fadilatnya.

semoga cuti aku pada kali ini tidak bisa memusnahkan iman yang rapuh ini dan kali ini adalah lebih baik dari cuti2 sebelumnya.

3 comments:

keretasorong said...

yup mujahadah itu penting...

n mmg salah satu dr muasffat muslim...^_^

selamat berjuang...

huhuahuahau

.:. klu on9 nk isi jadual kls dh bukak msg aku k :P

Beejan said...

aku dh tertewas..huhu

Dini Syarif said...

Assalamualaikum wbt.

Mujahadah melawan nafsu, bukankah itu jihad yang terbesar.

Senjata yang paling utama untuk menewaskan anasir-anasir di sekeliling ialah teguh prinsip.

Kita bergaul, bergaul juga. Tetapi ada batasnya. Bila ada kemungkaran di depan mata, paling tidak jauhkan diri. Jika mampu, cegahlah sedaya mampu.

Orang yang teguh prinsip ialah orang yang dihormati.

Jom! Kuatkan hubungan dengan Allah Ta'ala!

Post a Comment

 


my classical honda © 2008. Design by: Pocket